. Ma Andrea napja van.
A Hiteles Mozgalom levele dr. Handó Tündéhez
2013-02-06 06:31:57
A Hiteles Mozgalom levele  dr. Handó Tündéhez

A Hiteles Mozgalom levele dr. Handó Tündéhez

A Hiteles Mozgalom egyik alapítója közérdekű kérdésekre várja a választ az Országos Bírósági Hivatal Elnökétől, dr. Handó Tündétől. A kérdések az  adósperekben ítélő bíráknak a szakképesítésével kapcsolatosak, firtatva  az állam felelősségét  és a bírósági ügyvitel szabályait előíró törvény módosítását is javasolva.

 

Tisztelt Dr. Handó Tünde Úrhölgy!

 

Alulírott, mint a Hiteles Mozgalom egyik alapítója, közérdekű kérdéseket szeretnék intézni Önhöz, a jelenleg kialakult – és lassan tarthatatlanná váló – bírói ítélkezési gyakorlattal kapcsolatban, az adósperek vonatkozásában. Kérem, nézze el nekem az esetleges tájékozatlanságomat a bírók munkáját, illetve a bíróságok ügyviteli szabályait illetően. A Mozgalom nevében írom azt: a kérdéseimet a 2009 óta eltelt hosszú időben, a tudomásunkra jutott tények alapján fogalmazom meg, és küldöm el Önnek, mint legilletékesebbnek a témában.

 

Első kérdésem az adósperek vonatkozásában az volna: Hogyan lehetséges az, hogy az adósperekben ítélő bíráknak nincs szükségük szakképesítés megszerzésére a döntésük meghozatalához?

A jogi képviselőknek, és a jogászoknak, amennyiben banki ügyekkel, illetve pénzügyekkel szeretnének foglalkozni, másoddiplomát szükséges szerezniük, pénzügyi-, illetve bankjogból. Ugyanakkor a bíráknak ez nem kötelességük – azaz, mondhatjuk: szakképesítés nélkül hozhatnak ítéletet pénzügyi-, banki perekben. Mint ahogyan a fogtechnikus sem végezhet szájsebészeti beavatkozást, így ez számomra teljes mértékben érthetetlen. Talán ez lehet az oka annak, hogy az adósnak kizárólag a legritkább esetben van igaza a bíróságok előtt.

 

Ehhez szorosan kapcsolódik a következő kérdésem: Van-e arra Önnek hatásköre, hogy elrendelje elnöki rendeletben a következőt: Ha és amennyiben az adósperekben döntő bírónak nincs pénzügyi/banki jogi másoddiplomája, abban az esetben legyen kötelessége ezen jogi terület képviseletére kirendelni hivatalból, az állam költségén ezzel a végzettséggel rendelkező jogi képviselőt?

 

Ugyanis az adós perek a polgári bíróság hatáskörébe vannak utalva – ez nagyon helyes is. Csakhogy az ügyvivő bíró nem mindegyike rendelkezik az ehhez a jogi területhez szükséges megfelelő képzettséggel és szaktudással. Ennek ellenére, ha kérjük, sem hívja perbe a PSZÁF képviselőjét, annak okán, hogy az tanúskodhasson az adós mellett ezen a jogi területen. Viszont a banki képviselőt megkérdezi – és mivel nem ért hozzá – feltétel és további bizonyítás elrendelése nélkül, el is fogadja a banki álláspontot. Ez erősen csorbítja az adósok tisztességes eljáráshoz való jogát, valamint a részrehajlás nélküli bírósági eljárást sem biztosítja számukra. Az eljáró bírók ugyanis csaknem minden esetben az adós bizonyítási terhévé teszik azt, hogy azt bizonyítsák: nem a banknak van igaza akkor, amikor az adott választ arra a bírói kérdésre: Önök szerint a jogszabályoknak megfelelően jártak el? Nem is adhatnak más választ, csak azt: Természetesen, bírónő. …

 

Itt azonnal felmerül a következő kérdésem: Az adós pereket polgári jogban jártas bírók viszik. Hivatalból mégsem észlelik a kötelmi jogi szabályok figyelmen kívül hagyását, illetve ezen jogszabályok nagyon durva megsértését a bankok által elkövetve, az adós kárára írva. Van-e arra mód és lehetőség, hogy a bírósági ügyvitel szabályait előíró törvény módosítását kezdeményezze ennek okán, szigorítva annak szankcióját, ha az eljáró bíró hivatalból nem észlel jogszabálysértéseket?

Ez azért is fontos, mivel a kötelmi jogi szabályok megszegését is minden esetben az adósnak kell bizonyítani, még a bíró előtt is. Pedig szinte minden törvény kimondja: a köztudomású tényeket a közigazgatási hatóság előtt nem kell bizonyítani. Az adósperekben mégis erre kötelezik az adóst úgy, hogy annak sem jogi-, sem közgazdasági végzettsége nincs, a bíró ellenben polgári- és kötelmi jogban felettébb jártas (ideális esetben).

Mint ahogyan a bank általi bűncselekmények elkövetésének hivatalból észlelése sem tartozik az adósperekben eljáró bírák erősségei közé. Az adósperek történetében még nem volt példa arra, hogy egy polgári bíróság által folyamatban tartott ügyben a döntés jogát – észlelve a vonatkozó bűncselekményeket (okirat- és közokirat hamisítás, hűtlen kezelés, statisztikai adat nem a valóságnak megfelelő közlése, a bizonylati- és számlarend megsértése, a számviteli szabályok megsértése, stb.) – áthelyezték volna az egyébként eljárni illetékes büntető bíróság hatáskörébe. Tehát annak ellenére, hogy Btk.-ban szabályozott cselekmények elkövetéséről beszélünk, azt a polgári bíróság úgy ítéli meg, hogy van hatásköre arra, hogy tárgyalja ezeket a cselekményeket. Kérdésem az: ilyen esetekben az adós hová fordulhat panasszal akkor, ha a bíróság elnöke a Büsz. szabályai szerint nem végzi el a 3 havonta esedékes felülvizsgálatát a folyamatban lévő ügyek vonatkozásában?

Főként abban az esetben nem végzi ezt el, ha az elnök egyben az ügyben eljáró bíró is. Ki kell mondani azt is: főként vidéken erősen jellemző, és kimutatható a Törvényszéki elnök és a városi bíróság elnökeinek szorosabb kapcsolata, így az a válasz, hogy: „Panasszal kell fordulni az illetékes Törvényszék elnökéhez” – nem megfelelő, és nem kielégítő, mert sok esetben megtörtént már. A kialakult gyakorlat szerint ilyen esetben a törvényszéki elnök megkérdezi a városi bíróság elnökének álláspontját a panasszal kapcsolatban, melyre a válasz általában az, hogy a városi bíróság elnöke mindent rendben talál. A törvényszéki elnök pedig elutasítja az adós panaszát, mint alaptalant. A kör pedig ily módon lezárul, hiszen fellebbezésre lehetőség már nincs több. Kérdésem ennek okán az: Van-e Önnek jogköre ezt a kialakult gyakorlatot megszüntetni, és utasítani a törvényszéki elnököket arra, hogy az ilyen jellegű panaszok esetén ők maguk – saját hatáskörben – az ügyre vonatkozó, keletkezett iratok és azok tartalma alapján járjanak el, kihagyva és felülbírálva a városi elnök válaszát a saját maga által végzett munkájával kapcsolatban? Ugyanis azzal, hogy véleményeztetik az eljáró bíróval a saját munkáját, táptalajt adnak az elfogult válaszadás lehetőségének. Hiszen – kivétel nélkül – mindenki elfogult a saját munkájával szemben, és senki nem mondja ki azt: igen, én mulasztottam, elnézést kérek. ….

Személy szerint szívügyemnek tekintem a végrehajtási eljárásokat, azokon belül is a gyermekjogok teljes mértékű figyelmen kívül hagyását. Mint ahogyan a közigazgatási eljárások egyikében sem veszik figyelembe a gyermekek szociális biztonsághoz – és a családban való nevelkedéshez való jogát. Abban az esetben, ha az adósok a végrehajtás felfüggesztését, vagy a végrehajtási eljárás megszüntetését kérik, illetve ha végrehajtási kifogást nyújtanak be, nem rendelnek ki hivatalból az eljáró bírók a gyermekek jogainak védelmére kirendelt képviselőt. Nincs ez így jól.

A kiskorút is megilletik jogok, nem csupán a családja és megélhetése vonatkozásában, hanem a birtokához való jog vonatkozásában is. Tekintettel arra, hogy a bank zálogjoga a szülő tulajdonjogát érinti, és arra vonatkozó korlátozást tartalmaz, ez a szülő birtokjogának korlátozását vonja maga után, nem pedig a kiskorúét. A kiskorú birtokhoz való jogát még a saját szülőjének birtokjogával szemben is kötelessége érvényesíteni annak, aki a gyermekek védelmével foglalkozik, és a közigazgatásban dolgozik. Kérdésem az volna hát: Van-e arra lehetőség, hogy a végrehajtási eljárásokba, és az ezzel foglalkozó bírósági eljárásokba bevonjanak – hivatalból, az állam költségén - a gyermekek jogaival, illetve gyermekek védelmével foglalkozó képviselőt?

 

A gyermekek védelmét azonnal, már a végrehajtási záradék kibocsájtásakor, a közjegyzőknek kötelessége volna ellátni, és hivatalból észlelni, hogy a záradék kiállításával a kiskorú és annak lakhatása veszélybe került. Nem teszik ezt meg jelenleg. Mint ahogyan az önálló bírósági végrehajtó sem teszi ezt meg akkor, amikor kiállítja a végrehajtásról szóló végzését, és a Földhivatal nyilvántartásába bejegyezteti a bank végrehajtási jogát. A végrehajtási eljárásokban eljáró bíró szintén nem észleli hivatalból, hogy az előtte szereplő ügy kiskorút, vagy kiskorúkat is érint, ezzel együtt veszélyeztet. Kijelenthető tehát, hogy a gyermekvédelmi jelzőrendszer egyáltalán nem működik a végrehajtási eljárásokban. Hiszen úgy a záradékolás napján, mint a földhivatali bejegyzés napján, illetve, mint a végrehajtási eljárással kapcsolatos panasz bírósághoz érkezésének napján kötelességük volna a közigazgatási dolgozóknak az, hogy a gyermekek lakhelye szerinti jegyzőt azonnal és haladéktalanul értesítsék a gyermek szülőjével szemben megindult végrehajtási eljárásról, és arról, hogy a gyermek lakhatása és családban maradása veszélybe került. A jegyzőnek pedig kötelessége volna e naptól a kiskorút védelembe venni, és gondoskodni a gyermekek jogáról szóló törvényben foglaltak maradéktalan betartásáról, ám ez a lépés kimarad. Ha az érdekvédők keresik meg a jegyzőt ez ügyben, akkorra már késő: a szülőt vagy azonnali kilakoltatás fenyegeti, vagy pedig már családba fogadásra adta gyermekét, hogy az vele együtt ne kerüljön utcára. Kérdésem tehát az: Van-e arra lehetőség, hogy egy végrehajtási eljárásban szereplő bíró riadóztassa a gyermekvédelmi jelzőrendszert – hivatalból -, felvéve a kapcsolatot a területileg illetékes jegyzővel? Van-e arra lehetőség, hogy amíg a gyermeket a jegyző védelemben tartja, a bíró – tekintettel a gyermekek mindenek felett álló érdekeire – minden egyes esetben, hivatalból felfüggessze a védelembe vétel idejére a végrehajtási eljárást? Ezzel hagyva a szülőnek elég időt ahhoz, hogy megoldást találhasson a kialakult élethelyzetére.

 

Tisztelt Elnökasszony!

Bízom abban, hogy levelem megértő emberhez érkezik, és közérdekű kérdéseim megválaszolásra kerülnek.

Tisztelettel kérem hát a fent leírtak alapján szíves fáradozását azért, hogy az eddig kialakult és bebetonozódott bírósági gyakorlat megváltozhasson és emberségesebbé válhasson, ne szakadjanak szét családok csak azért, mert a család ügyében eljáró bírónak nincs meg a megfelelő szakképesítése, de a lehetősége sem arra, hogy ezt a hiányosságot hivatalbóli kirendeléssel pótolja.

Megköszönve fáradozását, maradok tisztelettel:

Dudás Anna

Hiteles Mozgalom

2013. február 04.

További híreink
Balog Zoltánt saját hittársai jelentették fel a zsinati bíróságon
A Magyarországi Református Egyház tíz tagja feljelenti Balog Zoltán püspököt a zsinati bíróságon – tudta meg az RTL Híradó Vargha Anikó egykori kántortól.
2024-04-18 17:49:43, Hírek, Fókuszban Bővebben
Magyar Péter a Varga Judit-interjúról
Épp csak a kegyelmi botrányról és a kormánytagokat érintő korrupciós bűnügyről nem volt szó – reagált Magyar Péter a volt feleségével, a volt igazságügyi miniszter Varga ...
2024-03-28 21:01:25, Hírek, Fókuszban Bővebben
Már református értelmiségiek is követelik Balog Zoltán lemondását
Református értelmiségiek, köztük egyetemi tanárok, lelkészek, fordítók és költők, nyílt levélben követelik Balog Zoltán lemondását, komoly visszaélések miatt vádolva őt a...
2024-03-22 12:57:56, Hírek, Fókuszban Bővebben

Hozzászólások

Oldal tetejére
Ezt olvasta már?
Egy őrbottyáni földtulajdonos több mint kétmilliárd forintos kártalanítást követel, miután tervei szerint term...
Bővebben >>