. Ma Gedeon napja van.
Egy szövegértés négyféle eredmény – Érettségi 2012
2012-05-08 22:50:40
Egy szövegértés négyféle eredmény – Érettségi 2012

Egy szövegértés négyféle eredmény – Érettségi 2012

A pénteki ballagást követően, az érettségi napján, 2012. május 7-én  a  középszintű magyar érettségi helyesnek tartott, ám nem hivatalos megoldásait három ismert weboldalon is  közzé tették szaktanárok segítségével: eduline.hu,  origo.hu és  hir24.hu.  Ma, 2012. május 8-án az Oktatási Hivatal is feltette honlapjára a magyar középszintű feladatsort és a helyes megoldásokat. A szaktanárok megoldásai közti különbségek igen kirívóak.


A szövegértési feladatlapnál 60 perc állt a diákok rendelkezésékre. A szaktanárok megoldásainál nem tudjuk, hogy betartották-e ezt az időpontot.  A feladatok megoldása többnyire a kérdésre adott válasz szöveges kifejtése, esetenként megadott válaszvariációk közötti döntés. A feladatok megoldásának értékelése az Oktatási Hivatal központilag kidolgozott javítási-értékelési útmutatók alapján történik, és nem lehet vitás, hogy a szövegértés értékelésébe nem csúszhat szubjektív értékelésből adódó plusz, vagy mínusz pont, ellentétben a szövegalkotásnáll, ahol erre sokkal inkább van esély.

 

Az eduline.hu nem nevesítette a szaktanárokat, akiknek a kidolgozott megoldásait feltette honlapjára, az origo.hu a zalaegerszegi Ganz Ábrahám és Munkácsy Mihály Szakközépiskola magyartanárainak segítségével készíttette el magyar középszintű érettségi megoldásait és a hir24.hu megoldásait pedig  a Klebelsberg Kuno Gimnázium magyartanárai segítettek kidolgozni. Utóbbi  szaktanárok jelezték, hogy több kérdésre nem egyértelmű, mi a helyes válasz, sőt, akár több válasz is elfogadható lehet.

A szövegértési feladatokat bár mindhárom helyen kizárólag szaktanárok oldották meg, de azok mégsem egységesen maximum pontosak, hanem igen nagy különbségeket mutatnak.

 

Összesítettük a négyféle megoldást:

OKTATÁSI HIVATAL 40pont

eduline.hu

szaktanárok

27pont

origo.hu

szaktanárok

37pont

hir24.hu

szaktanárok

25pont

 

Részletesen:

 

1. Állítsa időrendi sorrendbe a Nemzeti olvasókönyv létrejöttének menetét! Kezdje a legkorábbi eseménnyel! A megfelelő sorszámot (1–7-ig) írja a megállapítások mellé! (1; 2; 3)

 

 

OKTATÁSI

HIVATAL

7pont

eduline.hu

szaktanárok

2pont

origo.hu

szaktanárok

7pont

hir24.hu

szaktanárok

3pont

Megállapítás

Sorszám

Sorszám

Sorszám

Sorszám

Lukácsy Sándor 1984-ben rádióinterjút adott.

5.

1

5

1

A szemelvények fellelése nehézségeket okozott.

3.

4

3

3

Felkérték a szerzőt külföldi olvasók számára készítendő antológia összeállítására.

1.

2

1

2

Az antológia összeállítása – előzetesen – nem igényelt komolyabb elmélyülést.

2.

3

2

4

A szerző az idegen nyelvi antológiában közölte Salamon Ferenc írását.

4.

5

4

5

Az előadás élénk visszhangot keltett.

7.

7

7

7

Szükség lenne a ránk hagyományozott gondolatok közkinccsé tételére magyar nyelven is.

6.

6

6

6

 

2. Hasonlítsa össze a Lukácsy Sándor által összeállított két antológiát a szövegben szereplő közlések alapján! (1; 3; 5)

 

OKTATÁSI HIVATAL

4pont

A korábban készült antológia

Az 1988-as antológia

 

A válogatás időkerete

XVIII–XIX. század

XVI–XX. század

 

A célzott olvasók

külföldi / idegen nyelvű /

magyar/ hazai

A szövegek eredeti nyelve

magyar

 

magyar

Szövegműfajok, szövegtípusok

irodalmi, publicisztikai, egyéb

vers / költemény,

prózaszemelvény

 

 

eduline.hu szaktanárai

3pont

A korábban készült antológia

Az 1988-as antológia

 

A válogatás időkerete

XVIII–XIX. század

XVI–XX. század

 

A célzott olvasók

külföldi olvasók

magyarok

A szövegek eredeti nyelve

idegen nyelv

 

magyar

Szövegműfajok, szövegtípusok

irodalmi, publicisztikai, egyéb

vers ,

prózaszemelvény

 

origo.hu szaktanárai

4 pont

A korábban készült antológia

Az 1988-as antológia

 

A válogatás időkerete

XVIII–XIX. század

XVI–XX. század

 

A célzott olvasók

külföldi

magyar

A szövegek eredeti nyelve

magyar

 

magyar

Szövegműfajok, szövegtípusok

irodalmi, publicisztikai, egyéb

Irodalmi(versek, próza, szemelvények)

 

 

hir24.hu szaktanárai

3 pont

A korábban készült antológia

Az 1988-as antológia

 

A válogatás időkerete

nincs utalás

XVI–XX. század

 

A célzott olvasók

külföldi

magyar

A szövegek eredeti nyelve

magyar

 

magyar

Szövegműfajok, szövegtípusok

irodalmi, publicisztikai, egyéb

olvashatatlan a szaktanár írása, de feltehetően nem hibás


3. A Nemzeti olvasókönyv nyitánya a lenni vagy nem lenni? dilemmáját felvető írás. Kitől származik, származhat a szöveg? Húzza alá a megfelelő választ, majd az elöljáróban közölt információk alapján indokolja döntését! (5)

 

OKTATÁSI HIVATAL 2pont

a) William Shakespeare

Kosztolányi Dezső

b) Indoklás: Csak magyarul írt szövegekből válogattam / Magyar nyelvű a szerző / Közvetett módon

kizárható, hogy William Shakespeare a szöveg szerzője

 

eduline.hu szaktanárai 0pont

a) William Shakespeare

Kosztolányi Dezső

b) Indoklás: A nemzet, nemzeti tudat fogyására, apadására utal, mivel egyre kevésbé ismerjük a kultúránkat, értékeinket, melyek a nemzeti összetartozásunkat erősítenék

 

origo.hu szaktanárai  2 pont

a) William Shakespeare

Kosztolányi Dezső

b) Indoklás: Csak magyarul írt szövegekből válogattam (Kosztolányi Dezső: lenni, vagy nem lenni)

 

hir24.hu szaktanárai 0 pont

a) William Shakespeare

Kosztolányi Dezső

b) Indoklás: A megmaradáshoz szükséges szellemi értékeket fogalmazza meg

 

4. Miként épül fel a Nemzeti olvasókönyv egy-egy fejezete? A szöveg információi alapján egészítse ki a mondatokat! (6)

 

OKTATÁSI HIVATAL 4pont

a) A fejezet címe vagy a versből / költeményből vagy a prózaszemelvényekből kerül ki.

b) A cím után következő vers / költemény a főtémát vetíti előre.

c) Ezután következnek a témát kifejtő prózaszemelvények.

 

eduline.hu szaktanárai 2pont

a) A fejezet címe vagy a Tárgykörök szerint vagy az idézett szövegekből kerül ki.

b) A cím után következő vers a főtémát vetíti előre.

c) Ezután következnek a témát kifejtő prózaszemelvények.

 

origo.hu  3pont

a) A fejezet címe vagy a versből vagy az idézett szövegből kerül ki.

b) A cím után következő vers a főtémát vetíti előre.

c) Ezután következnek a témát kifejtő prózaszemelvények.

 

hir24.hu  2pont

a) A fejezet címe vagy a megmaradás mellett vagy az megmaradáshoz kerül ki.

b) A cím után következő vers, mint zenemű a főtémát vetíti előre.

c) Ezután következnek a témát kifejtő prózaszemelvények.

 

5. Rendelje a Nemzeti olvasókönyv alábbi fejezetcímeihez a következő, a szövegben szereplő

tárgykörök sorszámát! (6) Minden sorba csak egy számot írjon!

 

2. történelmi tudat

5. nemzeti sajátságaink megóvása

7. szabadság és demokrácia

11. áldozatvállalás és tiszta közéleti erkölcs

12. a szorongattatások közepette is erőt adó remény

 

OKTATÁSI HIVATAL 5pont

A Nemzeti olvasókönyv fejezetcíme

A szövegbeli tárgykör sorszáma

Nemzetünk életkönyve

 2.

Szabad nép tesz csuda dolgokat

 7.

Istenem és lelkiismeretem előtt

 11.

Itt élned, halnod kell

 12.

Nemzetiségünk nem elidegeníthető

 5.

 

eduline.hu szaktanárai 5pont

A Nemzeti olvasókönyv fejezetcíme

A szövegbeli tárgykör sorszáma

Nemzetünk életkönyve

 2.

Szabad nép tesz csuda dolgokat

 7.

Istenem és lelkiismeretem előtt

 11.

Itt élned, halnod kell

 12.

Nemzetiségünk nem elidegeníthető

 5.

 

origo.hu szaktanárok 5 pont

A Nemzeti olvasókönyv fejezetcíme

A szövegbeli tárgykör sorszáma

Nemzetünk életkönyve

 2.

Szabad nép tesz csuda dolgokat

 7.

Istenem és lelkiismeretem előtt

 11.

Itt élned, halnod kell

 12.

Nemzetiségünk nem elidegeníthető

 5.

 

hir24 szaktanárok 2pont

A Nemzeti olvasókönyv fejezetcíme

A szövegbeli tárgykör sorszáma

Nemzetünk életkönyve

 2.

Szabad nép tesz csuda dolgokat

 7.

Istenem és lelkiismeretem előtt

 5.

Itt élned, halnod kell

 11.

Nemzetiségünk nem elidegeníthető

 12.

 

6. Adja meg az alábbi fogalmak szövegbeli magyar megfelelőjét!

 

OKTATÁSI HIVATAL 3pont

a) szibilla: jósnő

b) passzus: szemelvény / részlet / idézet / bekezdés

c) antológia: gyűjtemény / összeállítás / szöveggyűjtemény / válogatás

 

eduline.hu szaktanárok 3pont

a) szibilla: cumaei jósnő

b) passzus: szemelvények, fejezetek

c) antológia: gyűjtemény

 

oriogo.hu szaktanárok 3pont

a) szibilla: jósnő (cumaei)

b) passzus: szelvény, részlet,  értéktár

c) antológia: válogatás, gyűjtemény

 

hir24.hu szaktanárok 2pont

a) szibilla: jósnő

b) passzus: szöveg

c) antológia: gyűjtemény

 

7. Igaz vagy hamis? A megfelelő I vagy H betűjelet írja a megállapítások mellé!

 

 

OKTATÁSI

HIVATAL

6pont

eduline.hu

szaktanárok

6pont

origo.hu

szaktanárok

6pont

hir24.hu

szaktanárok

6pont

Megállapítás    

I / H

I / H

I / H

I / H

A Nemzeti olvasókönyv csak a legjelentősebb költőktől és íróktól közöl gondolatokat.            

H

H

H

H

A kötet tartalmazhatja a Halotti beszéd és könyörgés (1300 k.) részletét is.

H

H

H

H

Janus Pannonius Pannónia dicsérete című epigrammáját fordításban közli.           

H

H

H

H

Táncsics Mihály akár több idézettel is szerepelhet, mint Petőfi Sándor. 

I

I

I

I

Lukácsy Sándor a szövegek fellelhetőségének nehézségét a rádióban csak Salamon Ferenc példájával igazolta.

H

H

H

H

A Nemzeti olvasókönyv összeállításakor már támaszkodhatott a szerző a külföldieknek készült antológiára.

I

I

I

I

 

 

8. Hány idézetet, tanítást tartalmaz / tartalmazhat Tolsztoj, illetve Lukácsy Sándor kötete? Értelmezze az aláhúzott kifejezéseket! Teljes mondattal válaszoljon! (7)

 

OKTATÁSI HIVATAL 2pont

a) Tolsztoj készített annak idején egy népi antológiát: az év minden napjára egy-egy rövid tanítást.

A kifejezés jelentése: Annyi, ahány nap van egy esztendőben / Az idézetek száma 365/366

b) Ilyesféle mindennapinak szánom én a Nemzeti olvasókönyvet.

A kifejezés jelentése: Az idézetek száma pontosan nem határozható meg / Számuk magas lehet, de nem tudjuk pontosan / Csak a fejezetek számát tudjuk, az idézetekét nem

 

eduline.hu szaktanárok 1pont

a) Tolsztoj készített annak idején egy népi antológiát: az év minden napjára egy-egy rövid tanítást.

A kifejezés jelentése: Az év 365 napjára vonatkozó egy-egy tanítást szán Tolsztoj. különböző b) Ilyesféle mindennapinak szánom én a Nemzeti olvasókönyvet.

A kifejezés jelentése: Lukácsy is mindennapi  szellemi tápláléknak szánja, de témáját tekintve havi felbontásban

 

origo.hu szaktanárok 1pont

a) Tolsztoj készített annak idején egy népi antológiát: az év minden napjára egy-egy rövid tanítást.

A kifejezés jelentése: Tolsztoj népi antológiája 365 tanítást tartalmaz

b) Ilyesféle mindennapinak szánom én a Nemzeti olvasókönyvet.

A kifejezés jelentése: Lukácsy antológiája az év 12 hónapjára szánt bőséges szellemi táplálék. (12 fejezet + 1 nyitány-vers és prózaszemelvények)

 

hir24.hu szaktanárok 1pont

a) Tolsztoj készített annak idején egy népi antológiát: az év minden napjára egy-egy rövid tanítást.

A kifejezés jelentése: Minden napra szólt egy történet, melynek célja a gondolatátadás, az olvasottak elmélyítése

b) Ilyesféle mindennapinak szánom én a Nemzeti olvasókönyvet.

A kifejezés jelentése: Az élet minden részén használható történet, a normának megfelelő.

 

9. A szövegből vett kifejezésekkel fejezze be az alábbi mondatokat! (4; 5)

 

OKTATÁSI HIVATAL 3 pont

a) A hagyományos összeállításokkal szemben a szerzők névsora nem tükröz protokolláris teljességet.

b) A szerzők kiválasztásának egyetlen szempontja az volt, hogy legyen korukon túlmutató, általános

érvényű mondanivalójuk a nemzet számára.

c) Tarquinius mégis jó üzletet kötött, hiszen a jóskönyvekben a római nép sorsa volt megírva.

 

eduline.hu szaktanárok  3 pont

a) A hagyományos összeállításokkal szemben a szerzők névsora nem tükröz protokolláris teljességet.

b) A szerzők kiválasztásának egyetlen szempontja az volt, hogy korukon túlmutató, általános

érvényű mondanivalójuk legyen

c) Tarquinius mégis jó üzletet kötött, hiszen a jóskönyvekben a nemzet sorsa volt megírva.

 

origo.hu szaktanárok 3 pont

a) A hagyományos összeállításokkal szemben a szerzők névsora nem tükröz protokolláris teljességet.

b) A szerzők kiválasztásának egyetlen szempontja az volt, hogy legyen korukon túlmutató, általános

érvényű mondanivalójuk a nemzet számára.

c) Tarquinius mégis jó üzletet kötött, hiszen a jóskönyvekben a római nép sorsa volt megírva.

 

hir24.hu szaktanárok 3 pont

a) A hagyományos összeállításokkal szemben a szerzők névsora nem tükröz protokolláris teljességet.

b) A szerzők kiválasztásának egyetlen szempontja az volt, hogy korukon túlmutató, általános

érvényű mondanivalójuk tartalmazzon

c) Tarquinius mégis jó üzletet kötött, hiszen a jóskönyvekben a római nép sorsa volt megírva.

 

10. Állapítsa meg, hogy az alábbi idézetek a Nemzeti olvasókönyv melyik tárgyköréből

származnak! Írja a tárgykör sorszámát az idézetek után! (6)

 

 

OKTATÁSI HIVATAL 4pont

 

eduline.hu

szaktanárok

3pont

origo.hu

szaktanárok

3pont

hir24.hu

szaktanárok

3pont

 

A tárgykör sorszáma:

A tárgykör sorszáma:

A tárgykör sorszáma:

A tárgykör sorszáma:

a) A magyar nyelv a Tiszához hasonló kanyarulatokkal vándorolt útján. Növekedett, szélesedett, gyarapodott. Kis mécsek égtek, amelyek világánál költők hajoltak a pergamen felé, és ötvösök módjára csiszolták a nyelv ékköveit. (Krúdy Gyula, 1915)

4. (ragaszkodás az anyanyelvhez)

4

4

4

b) Nekünk, magyaroknak a Tisza a nemzeti folyónk, de ezt a nagy, nyugodt, veszedelmes Dunát is szeretjük. Legjobban a vadregényes szakaszai vonzanak, Visegrád környéke, melyet magyar Wachaunak mondanak a nálunk járó németek; én magam mindamellett az egyszerű és lapos dunai tájakat sem untam soha. (Szabó Lőrinc, 1942)

A tárgykör sorszáma: 1. (a hazai föld szeretete)

1

1

1

c) Erejének és tehetségeinek szabad kifejlesztésére egyenlő joggal bír minden egyes, amennyiben ez másoknak szabad kifejlődését nem akadályozza. Ugyanezen jog illeti mindenik nemzetiséget, s ebben áll nemzeti jogosultsága. (Eötvös József, 1851)

A tárgykör sorszáma: 9. (béke és barátság minden néppel)

7

7

7

d) Mi hasznára volna az emberi nemzetnek a gondolkodásban és írásban természettől ajándékoztatott szabadsága, hogyha a tudós pennáknak nem szabad volna gondolatjaikat másokkal is közleni s közönségessé tenni, éppen olyan volna az, mint a véka alá rejtegetett égi szövétnek. (Decsy Sámuel, 1790)

A tárgykör sorszáma: 8. (a szabad szó csorbítatlan joga)

8

8

8

 

18-19 éves diákok között nyilván lehet nagy szórás , felkészültségük és képességük mértékétől függően.  Azonban az, hogy tanáraik ne tudjanak megoldani egy középszintű szövegértési feladatsort hibátlanul,  vagy legalábbis pont úgy félreértelmezzék a feladatokat, mint a diákok, az igen aggályos.

 

Nem tisztünk kommentálni azt, hogy diplomás, tapasztalt magyartanárok  miért nem tudnak 100%-osra megoldani egy érettségi szövegértelmezési feladatot.  Sem azt nem feltételezzük, hogy a szaktanárok képességeivel van baj, sem azt, hogy az Oktatási Hivatal szakemberei készítettek szándékosan félreértelmezhető feladatokat, vagy többféleképpen is helyes megoldásokat.

Ezt majd értékeljék azok, akiknek ez a feladatuk.

 

Egy kérdést azonban felteszünk az OKTATÁSI HIVATAL illetékeseinek:


"Tervezik-e azoknál a feladatoknál,  a megoldási kulcsok módosítását ahol a három különböző szaktanári csoport

mindegyike,

vagy akár ketten,

vagy csak az egyik

is hibás, illetve az Oktatási Hivataltól különböző megoldást találtak helyesnek?

Vagyis azoknak az érettségizőknek a megoldásait elfogadják-e/pontot adnak-e, ahol a szaktanároknak sem sikerült megfelelőképpen értelmezni a feladatot, ezért "hibás" választ adtak?"

 

A hivatal válaszáról – amint azt megkaptuk  – értesítjük olvasóinkat.

 

Pósfai Péter közoktatási elnökhelyettes válasza (2012 május 09.):


"Az érettségi vizsga vizsgaszabályzata, a 100/1997. (VI. 13.) Kormányrendelet 18/A. §-a  bekezdéseiben foglaltak szabályozzák az egyes vizsgatárgyak írásbeli feladatlapjai valamint javítási, értékelési útmutatói elkészítésének módját, meghatározzák annak néhány szabályát.

Ennek megfelelően megkeresését továbbítottuk a szakmai kérdésekben illetékes tételkészítő bizottság elnökének. Majdani válaszáról tájékoztatni fogjuk Önt."


Az OKTATÁSI HIVATAL RÉSZLETES VÁLASZA

     

Utoljára frissítve: 2012-05-09 23:50:11

További híreink
Magyar Péter a Varga Judit-interjúról
Épp csak a kegyelmi botrányról és a kormánytagokat érintő korrupciós bűnügyről nem volt szó – reagált Magyar Péter a volt feleségével, a volt igazságügyi miniszter Varga ...
2024-03-28 21:01:25, Hírek, Fókuszban Bővebben
Már református értelmiségiek is követelik Balog Zoltán lemondását
Református értelmiségiek, köztük egyetemi tanárok, lelkészek, fordítók és költők, nyílt levélben követelik Balog Zoltán lemondását, komoly visszaélések miatt vádolva őt a...
2024-03-22 12:57:56, Hírek, Fókuszban Bővebben
70 milliós vesztegetéssel vádolják az MSZP két vezérét
Korrupció miatt gyanúsítottként hallgatta ki a nyomozó főügyészség Baja Ferenc volt szocialista minisztert.
2024-03-09 13:31:55, Hírek, Fókuszban Bővebben

Hozzászólások

Oldal tetejére
Ezt olvasta már?
A DK visszalépteti eddigi csepeli jelöltjét és beáll a momentumos Dukán András Ferenc polgármester jelölti kam...
Bővebben >>