Egy szövegértés négyféle eredmény – Érettségi 2012 |
2012-05-08 22:50:40 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A pénteki ballagást követően, az érettségi napján, 2012. május 7-én a középszintű magyar érettségi helyesnek tartott, ám nem hivatalos megoldásait három ismert weboldalon is közzé tették szaktanárok segítségével: eduline.hu, origo.hu és hir24.hu. Ma, 2012. május 8-án az Oktatási Hivatal is feltette honlapjára a magyar középszintű feladatsort és a helyes megoldásokat. A szaktanárok megoldásai közti különbségek igen kirívóak. A szövegértési feladatlapnál 60 perc állt a diákok rendelkezésékre. A szaktanárok megoldásainál nem tudjuk, hogy betartották-e ezt az időpontot. A feladatok megoldása többnyire a kérdésre adott válasz szöveges kifejtése, esetenként megadott válaszvariációk közötti döntés. A feladatok megoldásának értékelése az Oktatási Hivatal központilag kidolgozott javítási-értékelési útmutatók alapján történik, és nem lehet vitás, hogy a szövegértés értékelésébe nem csúszhat szubjektív értékelésből adódó plusz, vagy mínusz pont, ellentétben a szövegalkotásnáll, ahol erre sokkal inkább van esély.
Az eduline.hu nem nevesítette a szaktanárokat, akiknek a kidolgozott megoldásait feltette honlapjára, az origo.hu a zalaegerszegi Ganz Ábrahám és Munkácsy Mihály Szakközépiskola magyartanárainak segítségével készíttette el magyar középszintű érettségi megoldásait és a hir24.hu megoldásait pedig a Klebelsberg Kuno Gimnázium magyartanárai segítettek kidolgozni. Utóbbi szaktanárok jelezték, hogy több kérdésre nem egyértelmű, mi a helyes válasz, sőt, akár több válasz is elfogadható lehet. A szövegértési feladatokat bár mindhárom helyen kizárólag szaktanárok oldották meg, de azok mégsem egységesen maximum pontosak, hanem igen nagy különbségeket mutatnak.
Összesítettük a négyféle megoldást:
Részletesen:
1. Állítsa időrendi sorrendbe a Nemzeti olvasókönyv létrejöttének menetét! Kezdje a legkorábbi eseménnyel! A megfelelő sorszámot (1–7-ig) írja a megállapítások mellé! (1; 2; 3)
2. Hasonlítsa össze a Lukácsy Sándor által összeállított két antológiát a szövegben szereplő közlések alapján! (1; 3; 5)
3. A Nemzeti olvasókönyv nyitánya a lenni vagy nem lenni? dilemmáját felvető írás. Kitől származik, származhat a szöveg? Húzza alá a megfelelő választ, majd az elöljáróban közölt információk alapján indokolja döntését! (5)
OKTATÁSI HIVATAL 2pont a) William Shakespeare Kosztolányi Dezső b) Indoklás: Csak magyarul írt szövegekből válogattam / Magyar nyelvű a szerző / Közvetett módon kizárható, hogy William Shakespeare a szöveg szerzője
eduline.hu szaktanárai 0pont a) William Shakespeare Kosztolányi Dezső b) Indoklás: A nemzet, nemzeti tudat fogyására, apadására utal, mivel egyre kevésbé ismerjük a kultúránkat, értékeinket, melyek a nemzeti összetartozásunkat erősítenék
origo.hu szaktanárai 2 pont a) William Shakespeare Kosztolányi Dezső b) Indoklás: Csak magyarul írt szövegekből válogattam (Kosztolányi Dezső: lenni, vagy nem lenni)
hir24.hu szaktanárai 0 pont a) William Shakespeare Kosztolányi Dezső b) Indoklás: A megmaradáshoz szükséges szellemi értékeket fogalmazza meg
4. Miként épül fel a Nemzeti olvasókönyv egy-egy fejezete? A szöveg információi alapján egészítse ki a mondatokat! (6)
OKTATÁSI HIVATAL 4pont a) A fejezet címe vagy a versből / költeményből vagy a prózaszemelvényekből kerül ki. b) A cím után következő vers / költemény a főtémát vetíti előre. c) Ezután következnek a témát kifejtő prózaszemelvények.
eduline.hu szaktanárai 2pont a) A fejezet címe vagy a Tárgykörök szerint vagy az idézett szövegekből kerül ki. b) A cím után következő vers a főtémát vetíti előre. c) Ezután következnek a témát kifejtő prózaszemelvények.
origo.hu 3pont a) A fejezet címe vagy a versből vagy az idézett szövegből kerül ki. b) A cím után következő vers a főtémát vetíti előre. c) Ezután következnek a témát kifejtő prózaszemelvények.
hir24.hu 2pont a) A fejezet címe vagy a megmaradás mellett vagy az megmaradáshoz kerül ki. b) A cím után következő vers, mint zenemű a főtémát vetíti előre. c) Ezután következnek a témát kifejtő prózaszemelvények.
5. Rendelje a Nemzeti olvasókönyv alábbi fejezetcímeihez a következő, a szövegben szereplő tárgykörök sorszámát! (6) Minden sorba csak egy számot írjon!
2. történelmi tudat 5. nemzeti sajátságaink megóvása 7. szabadság és demokrácia 11. áldozatvállalás és tiszta közéleti erkölcs 12. a szorongattatások közepette is erőt adó remény
6. Adja meg az alábbi fogalmak szövegbeli magyar megfelelőjét!
OKTATÁSI HIVATAL 3pont a) szibilla: jósnő b) passzus: szemelvény / részlet / idézet / bekezdés c) antológia: gyűjtemény / összeállítás / szöveggyűjtemény / válogatás
eduline.hu szaktanárok 3pont a) szibilla: cumaei jósnő b) passzus: szemelvények, fejezetek c) antológia: gyűjtemény
oriogo.hu szaktanárok 3pont a) szibilla: jósnő (cumaei) b) passzus: szelvény, részlet, értéktár c) antológia: válogatás, gyűjtemény
hir24.hu szaktanárok 2pont a) szibilla: jósnő b) passzus: szöveg c) antológia: gyűjtemény
7. Igaz vagy hamis? A megfelelő I vagy H betűjelet írja a megállapítások mellé!
8. Hány idézetet, tanítást tartalmaz / tartalmazhat Tolsztoj, illetve Lukácsy Sándor kötete? Értelmezze az aláhúzott kifejezéseket! Teljes mondattal válaszoljon! (7)
OKTATÁSI HIVATAL 2pont a) Tolsztoj készített annak idején egy népi antológiát: az év minden napjára egy-egy rövid tanítást. A kifejezés jelentése: Annyi, ahány nap van egy esztendőben / Az idézetek száma 365/366 b) Ilyesféle mindennapinak szánom én a Nemzeti olvasókönyvet. A kifejezés jelentése: Az idézetek száma pontosan nem határozható meg / Számuk magas lehet, de nem tudjuk pontosan / Csak a fejezetek számát tudjuk, az idézetekét nem
eduline.hu szaktanárok 1pont a) Tolsztoj készített annak idején egy népi antológiát: az év minden napjára egy-egy rövid tanítást. A kifejezés jelentése: Az év 365 napjára vonatkozó egy-egy tanítást szán Tolsztoj. különböző b) Ilyesféle mindennapinak szánom én a Nemzeti olvasókönyvet. A kifejezés jelentése: Lukácsy is mindennapi szellemi tápláléknak szánja, de témáját tekintve havi felbontásban
origo.hu szaktanárok 1pont a) Tolsztoj készített annak idején egy népi antológiát: az év minden napjára egy-egy rövid tanítást. A kifejezés jelentése: Tolsztoj népi antológiája 365 tanítást tartalmaz b) Ilyesféle mindennapinak szánom én a Nemzeti olvasókönyvet. A kifejezés jelentése: Lukácsy antológiája az év 12 hónapjára szánt bőséges szellemi táplálék. (12 fejezet + 1 nyitány-vers és prózaszemelvények)
hir24.hu szaktanárok 1pont a) Tolsztoj készített annak idején egy népi antológiát: az év minden napjára egy-egy rövid tanítást. A kifejezés jelentése: Minden napra szólt egy történet, melynek célja a gondolatátadás, az olvasottak elmélyítése b) Ilyesféle mindennapinak szánom én a Nemzeti olvasókönyvet. A kifejezés jelentése: Az élet minden részén használható történet, a normának megfelelő.
9. A szövegből vett kifejezésekkel fejezze be az alábbi mondatokat! (4; 5)
OKTATÁSI HIVATAL 3 pont a) A hagyományos összeállításokkal szemben a szerzők névsora nem tükröz protokolláris teljességet. b) A szerzők kiválasztásának egyetlen szempontja az volt, hogy legyen korukon túlmutató, általános érvényű mondanivalójuk a nemzet számára. c) Tarquinius mégis jó üzletet kötött, hiszen a jóskönyvekben a római nép sorsa volt megírva.
eduline.hu szaktanárok 3 pont a) A hagyományos összeállításokkal szemben a szerzők névsora nem tükröz protokolláris teljességet. b) A szerzők kiválasztásának egyetlen szempontja az volt, hogy korukon túlmutató, általános érvényű mondanivalójuk legyen c) Tarquinius mégis jó üzletet kötött, hiszen a jóskönyvekben a nemzet sorsa volt megírva.
origo.hu szaktanárok 3 pont a) A hagyományos összeállításokkal szemben a szerzők névsora nem tükröz protokolláris teljességet. b) A szerzők kiválasztásának egyetlen szempontja az volt, hogy legyen korukon túlmutató, általános érvényű mondanivalójuk a nemzet számára. c) Tarquinius mégis jó üzletet kötött, hiszen a jóskönyvekben a római nép sorsa volt megírva.
hir24.hu szaktanárok 3 pont a) A hagyományos összeállításokkal szemben a szerzők névsora nem tükröz protokolláris teljességet. b) A szerzők kiválasztásának egyetlen szempontja az volt, hogy korukon túlmutató, általános érvényű mondanivalójuk tartalmazzon c) Tarquinius mégis jó üzletet kötött, hiszen a jóskönyvekben a római nép sorsa volt megírva.
10. Állapítsa meg, hogy az alábbi idézetek a Nemzeti olvasókönyv melyik tárgyköréből származnak! Írja a tárgykör sorszámát az idézetek után! (6)
18-19 éves diákok között nyilván lehet nagy szórás , felkészültségük és képességük mértékétől függően. Azonban az, hogy tanáraik ne tudjanak megoldani egy középszintű szövegértési feladatsort hibátlanul, vagy legalábbis pont úgy félreértelmezzék a feladatokat, mint a diákok, az igen aggályos.
Nem tisztünk kommentálni azt, hogy diplomás, tapasztalt magyartanárok miért nem tudnak 100%-osra megoldani egy érettségi szövegértelmezési feladatot. Sem azt nem feltételezzük, hogy a szaktanárok képességeivel van baj, sem azt, hogy az Oktatási Hivatal szakemberei készítettek szándékosan félreértelmezhető feladatokat, vagy többféleképpen is helyes megoldásokat. Ezt majd értékeljék azok, akiknek ez a feladatuk.
Egy kérdést azonban felteszünk az OKTATÁSI HIVATAL illetékeseinek: "Tervezik-e azoknál a feladatoknál, a megoldási kulcsok módosítását ahol a három különböző szaktanári csoport mindegyike, vagy akár ketten, vagy csak az egyik is hibás, illetve az Oktatási Hivataltól különböző megoldást találtak helyesnek? Vagyis azoknak az érettségizőknek a megoldásait elfogadják-e/pontot adnak-e, ahol a szaktanároknak sem sikerült megfelelőképpen értelmezni a feladatot, ezért "hibás" választ adtak?"
A hivatal válaszáról – amint azt megkaptuk – értesítjük olvasóinkat.
Pósfai Péter közoktatási elnökhelyettes válasza (2012 május 09.): "Az érettségi vizsga vizsgaszabályzata, a 100/1997. (VI. 13.) Kormányrendelet 18/A. §-a bekezdéseiben foglaltak szabályozzák az egyes vizsgatárgyak írásbeli feladatlapjai valamint javítási, értékelési útmutatói elkészítésének módját, meghatározzák annak néhány szabályát. Ennek megfelelően megkeresését továbbítottuk a szakmai kérdésekben illetékes tételkészítő bizottság elnökének. Majdani válaszáról tájékoztatni fogjuk Önt." Az OKTATÁSI HIVATAL RÉSZLETES VÁLASZA
Utoljára frissítve: 2012-05-09 23:50:11 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Magyar Péter a Varga Judit-interjúról |
Épp csak a kegyelmi botrányról és a kormánytagokat érintő korrupciós bűnügyről nem volt szó – reagált Magyar Péter a volt feleségével, a volt igazságügyi miniszter Varga ... |
2024-03-28 21:01:25, Hírek, Fókuszban Bővebben |
Már református értelmiségiek is követelik Balog Zoltán lemondását |
Református értelmiségiek, köztük egyetemi tanárok, lelkészek, fordítók és költők, nyílt levélben követelik Balog Zoltán lemondását, komoly visszaélések miatt vádolva őt a... |
2024-03-22 12:57:56, Hírek, Fókuszban Bővebben |
70 milliós vesztegetéssel vádolják az MSZP két vezérét |
Korrupció miatt gyanúsítottként hallgatta ki a nyomozó főügyészség Baja Ferenc volt szocialista minisztert. |
2024-03-09 13:31:55, Hírek, Fókuszban Bővebben |
1. Jön az új KRESZ – mindenkine...Új, az uniós normáknak is megfelelő KRESZ-t akarnak a FIDESZ szakpolitikusai, ami valószínűleg azzal járhat, hogy mindenkinek, aki vezet és továbbra is vezetni akar újra kell vizsgáznia. Bővebben |
2. Meghalt egy betegem, legyete...A doktornő szégyelli, hogy ilyen egészségügyben kell dolgoznia: „Úgy halt meg a 21. században, ahogy talán a középkorban sem haltak meg. Nem panaszkodott. Egy éve nem kap ellátást. Ha nem lett volna ilyen családja, most szociális temetésre szorulna!” Bővebben |
3. A kis Rendőröket valójában l...Ha belegondolok, hogy parancsra hány jogsértést követtem el a gyanútlan állampolgárokkal szemben…..akkor nagyon rossz érzés fog el. Azok a bírságok, amelyeket én róttam ki, azok valójában egyetlen egyszer sem voltak jogszerűek. 2013 februárjában kaptunk egy igazi "diktátort", akit csak az érdekelt, hogy minél több bírságot szabjunk ki….. Bővebben |
4. Svájcban kiröhögték Orbánt?A közel tízezres megtekintést elérő, youtube-on terjedő felvétel alapján, a svájci pénzügyminiszter Hans Rudolf Merz röhögő görcsöt kapott Lázár János bejelentésén, aki a svájci bankokban ezermilliárd forint után kutakodik Bővebben |
5. Elegem volt a rendőrségből! ...Fiatal, lelkes pályakezdő. Másfél év után felmondott: „A rendőrségen többszörösen szegték meg a szabályokat, például a fegyveremet a zsebemben kellett hordanom, mert nem adtak hozzá tokot, és többször is a szállásomon kellett tárolnom……” Bővebben |
6. Kérd készpénzben a fizetésedet!Sokan nem tudják, de a munkavállalóknak joguk van készpénzben kérni a fizetésüket. Ráadásul csak a bankok veszítenek ezen, a munkáltatók is megspórolhatják az ötszörösére emelt tranzakciós díjakat. Bővebben |
7. Egy volt büntetőbíró sikkasz...Dr. Pécsi Kálmán ügyvéd bűnszövetségben, különösen nagy értékre elkövetett sikkasztás bűntette gyanúja miatt jelentette fel Orbán Viktor miniszterelnököt és társait. A volt büntetőbíró a feljelentettek ingó és ingatlan vagyonára, illetve pénzintézetnél vezetett bankszámlájára bűnügyi zárlat elrendelését is kezdeményezte Bővebben |
Ezt olvasta már? | |
A DK visszalépteti eddigi csepeli jelöltjét és beáll a momentumos Dukán András Ferenc polgármester jelölti kam... | |
Bővebben >> |