Jogszerűtlen volt a rendőrség! |
2012-05-14 12:53:08 |
A Hírhatár Lapcsoport 2012. május 14-én kapta meg dr. Péterfalvi Attila, a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság elnökének állásfoglalását. Azért kértünk véleményezést, mivel a Pest Megyei Rendőr-főkapitányság Bűnügyi Igazgatóságának Felderítő Osztálya – véleményünk szerint az adatvédelmi törvényt semmibe véve - egy 2012. március 28-án kelt határozatában az összes, egymást nem ismerő feljelentő nevét feltüntette és a határozatot minden feljelentő részére megküldték.
A PMRFK-t kérdeztük először arról, hogy volt e joguk vadidegen emberekkel közölni a másik személyes adatát (lakcímét) és annak tényét, kik tettek feljelentést? A PMRFK-t semmi kivetnivalót nem talált a törvénytelenségben, sőt hosszasan indokolták annak jogszerűségét.
Hivatkoztak arra, hogy:
Dr. Péterfalvi Attila, a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság elnökének állásfoglalása:
"Az alapvető jogok biztosa áttette beadványát a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatósághoz (a továbbiakban: Hatóság), amelyben azt sérelmezte, hogy a Pest Megyei Rendőr-főkapitányság Bűnügyi Igazgatóságának Felderítő Osztálya által 2012. március 28-án kelt határozatában az összes, egymást nem ismerő feljelentő nevét feltüntették és e határozatot minden feljelentő részére megküldték.
Az ügyben a Hatóság állásfoglalása – az adatvédelmi biztos által Legfőbb Ügyészség számára, 2011. december 27-én kibocsátott ajánlására való tekintettel – a következő:
1. Már az adatvédelmi biztosi gyakorlatban is visszatérő jogsérelmek voltak azok az esetek, amikor az eljáró hatóságok a határozatok rendelkező részében megfelelő törvényi felhatalmazás vagy érintetti hozzájárulás nélkül személyes adatokat továbbítottak más személyek részére.
Így például korábban már egy hasonló tényállású ügy vizsgálatát követő állásfoglalásában (42/A/2001-6) az adatvédelmi biztos arról tájékoztatta a panaszolt adatkezelőt, hogy „a büntetőeljárásról szóló 1973. évi I. törvénynek (…) 138. § (2) bekezdése [»a határozatot közölni kell a gyanúsítottal, a feljelentővel és a sértettel«] és a 140. § (2) bekezdése [»a nyomozást megszüntető határozatot közölni kell a sértettel, a feljelentővel és azzal, aki magánindítványt terjesztett elő«] csupán azt határozza meg, hogy mely személyeknek kell a határozatot megküldeni, arra nézve nem ad felhatalmazást, hogy e személyek nevét és lakcímét minden egyes címzett részére megküldött példányon fel kell tüntetni. Ennek következtében a határozaton való feltüntetéssel nem hozhatók az eljárásban részt vevő személyek tudomására a többi résztvevő személyes adatai, függetlenül attól, hogy az érintettek kérték-e adataik zártan történő kezelését, vagy sem.” A 42/A/2001-6. számú állásfoglalásában emellett az adatvédelmi biztos kijelentette, hogy „(…) nem jogszerű az érintettek személyes adatainak feltüntetése a határozatokon »a határozatot kapják« rovatban, mert az adatok ilyen módon való továbbításának nincs törvényes jogalapja”.
2. A büntetőeljárásról szóló 1998. évi XIX. törvény (a továbbiakban: Be.) 221/A. § (4) bekezdés szerint a közvetítői eljárás tárgyában hozott határozatot közölni kell – többek között – a sértettel is. A büntetőeljárás során keletkező határozatok és végzések formai és tartalmi követelményeit a Be. 169. § (2) bekezdése tartalmazza. Eszerint, „a határozatban meg kell nevezni azt, akire a rendelkezés vonatkozik, és fel kell tüntetni az azonosításhoz szükséges személyi adatokat. A határozatban fel kell tüntetni a) az ügyész vagy a nyomozó hatóság megnevezését, b) a bűncselekményt, amely miatt az eljárás folyik, c) a határozatban megállapított rendelkezést és a jogszabályt, amelyen az alapul, d) hogy ellene van-e helye jogorvoslatnak, és azt milyen határidőn belül, melyik nyomozó hatósághoz, ügyészséghez, illetőleg bírósághoz kell benyújtani.”
A Hatóság álláspontja szerint a Be. 169. § (2) bekezdésében szereplő, „fel kell tüntetni az azonosításhoz szükséges személyi adatokat” szövegrészt nem lehet úgy értelmezni, hogy ez felhatalmazást ad arra az eljáró hatóságnak arra, hogy a Be. 221/A. § (4) bekezdésében felsorolt személyeknek a nevét és lakcímét továbbíthatják a többi, a határozattal érintett személy részére. Ezt az álláspontot erősíti az Infotv. 5. § (1) bekezdése, amelynek értelmében, ha az adatkezelőnek nincs törvényi felhatalmazása az adattovábbításhoz, akkor személyes adatot csak az érintett hozzájárulása esetén lehet továbbítani harmadik személy felé.
Az adatvédelmi biztos 2011. december 27-én kelt, Dr. Polt Péter legfőbb ügyésznek címzett állásfoglalására Dr. Belovics Ervin, a legfőbb ügyész helyettese válaszolt 2012. február 7-én. A legfőbb ügyész helyettesének válaszlevelében szereplő érveléssel maradéktalanul egyetértek. Így a legfőbb ügyész helyettese többek között kifejtette, hogy „a Be. 169. § (2) bekezdése alapján a határozatban meg kell nevezni azt, akire a rendelkezés vonatkozik, és fel kell tüntetni az azonosításhoz szükséges személyi adatokat, a tanúra vonatkozó zárt adatkezelés kivételével, ahol a név helyett az alkalmazott jelzés kerül feltüntetésre. Az azonosíthatóság követelménye azonban nem azonos a személyazonosság megállapítása körében (Be. 85. §-ának (2) bekezdése és 117. § (1) bekezdése) meghatározott személyi adatok rögzítésének követelményével, annál jelentősen szűkebb. Az azonosíthatóság követelményének rendszerint megfelel a határozat, ha a rendelkező részében a név feltüntetése mellett az eljárásjogi minőséget feltünteti. Általános jelleggel megállapítható, hogy más személyi adatok rögzítése a rendelkező részben indokolatlan kiterjesztő értelmezésen nyugvó és a törvényhely célján túlterjeszkedő gyakorlatot jelenthet.”
3. Mindezek alapján a Hatóság álláspontja szerint a határozatban csak a levél címzettjének személyes adatait lehet feltüntetni és a „határozatot kapják” részben az eljárásjogi pozícióra utalással (a nevük és lakcímük mellőzésével, csupán „sértett“, „gyanúsított”, „védő”, feljelentő” megjelöléssel) szerepelhetnek azok a további személyek, akiknek a részére a határozat közlését a Be. elrendeli. Ezen követelményt akkor is teljesíteni kell, ha adminisztrációs többletterhet okoz az, hogy valamennyi, a határozattal érintett személy esetében át kell szerkeszteni a végzés szövegét és valamennyiük részére külön-külön ki kell nyomtatni a végzést.
Ezért jelen levelével egyidejűleg az Infotv. 56. § (1) bekezdésére hivatkozva a Hatóság felszólította Dr. Simon Tamás r. dandártábornok a Pest Megyei Rendőr-főkapitányság mb. kapitányát, hogy a Pest Megyei Rendőr-főkapitányság hivatalos állományának tagjai és közalkalmazottai legyenek tekintettel arra az adatvédelmi követelményre, hogy a határozatban a levél címzettjének személyes adatai szerepeljenek és a határozattal érintett más személyek adatai ne kerüljenek feltüntetésre.
A személyes adatok védelmét és a közérdekű adatok nyilvánosságát érintő ügyben forduljon a Hatósághoz továbbra is bizalommal.
Budapest, 2012. május 9.
Üdvözlettel: Dr. Péterfalvi Attila elnök"
Most akkor van vagy nincs jogbiztonság, meg jogállam? Ha egy ilyen egyszerű kérdésben a NAIH-hoz kell fordulni az állampolgároknak ahhoz hogy igazuknak érvényt szerezzenek, - mert a rendőrség ha bakizik, nemhogy elnézést kérne az érintett felektől, hanem még többszörösen, jogszabályokkal is megalapozottan törvényesnek minősíti tettét, - akkor mit lehet majd várni az ügy lényegi elbírálásánál?
Megkérdeztük ismét a PMRFK-t:
2011 augusztusában, a 07.31-e és 08.07-e között a Magyar Sziget 2011 rendezvényen történtek miatt több szervezet és magánszemély önálló feljelentést tett a Legfőbb Ügyészségen közösség elleni izgatás bűntettének elkövetése miatt. A Pest Megyei Rendőr-Főkapitányság Bűnügyi Igazgatóságának Felderítő Osztálya 2012. 03.23-án kelt határozatának első oldalán külön-külön rögzítette feljelentők nevét és címét és ezáltal közölte minden érdekelttel a másik feljelentő személyes adatát. Aggályos a helyzet az adatvédelmi törvényben rögzített jogok vonatkozásában - itt a cím kiadásának jogszerűsége vitatható - és aggályos lehet az is, hogy egyáltalán az egyik feljelentő számára ismertté teszik egy elsőfokú eljárásban, hogy kik voltak még a feljelentők.
ELŐZMÉNYEK: Tovább zsidózhat a Betyársereg Meddig cigányozhat és zsidózhat a betyársereg? Megkérdeztük a Pest Megyei Rendőr Főkapitányságot A Pest Megyei Rendőr Főkapitányság válasza Fellebbezés előtt – a betyársereg vezetőjének közösség elleni izgatása Panasz a betyársereges, közösség elleni izgatás ügyében - 1. rész Panasz a betyársereges közösség elleni izgatás ügyében - 2. rész Panasz a betyársereges, közösség elleni izgatás ügyében - 3. rész Utoljára frissítve: 2012-05-14 13:18:38 |
Menczer talán éppen Magyar Péteren bukik el |
Szigorúan hideg fejjel nézve ezek nagyon súlyos kommunikációs hibák, amiket a Fidesz kommunikációs vezetője, Menczer Tamás megengedett magának Magyar Péterrel szemben – B... |
2024-12-06 13:52:11, Hírek, Fókuszban Bővebben |
Csalással választást nyerni |
A választási rendszer legújabb módosítás-tervezete – számos választókerületi határnak a Fidesz számára kedvező átrajzolása – lényegében egyenlő azzal, mintha Orbán Viktor... |
2024-11-24 16:54:14, Hírek, Fókuszban Bővebben |
Magyar György: a személyiségi jogokat a közösségi médiában is tiszteletben kell tartani |
Akár börtönbüntetéssel is sújthatják azt, aki a közösségi médiában mások erőszakos halálát kívánja – ezt tartalmazza egy törvénymódosító javaslat, amelyet Vejkey Imre, az... |
2024-11-22 13:43:56, Hírek, Fókuszban Bővebben |
1. Jön az új KRESZ – mindenkine...Új, az uniós normáknak is megfelelő KRESZ-t akarnak a FIDESZ szakpolitikusai, ami valószínűleg azzal járhat, hogy mindenkinek, aki vezet és továbbra is vezetni akar újra kell vizsgáznia. Bővebben |
2. Meghalt egy betegem, legyete...A doktornő szégyelli, hogy ilyen egészségügyben kell dolgoznia: „Úgy halt meg a 21. században, ahogy talán a középkorban sem haltak meg. Nem panaszkodott. Egy éve nem kap ellátást. Ha nem lett volna ilyen családja, most szociális temetésre szorulna!” Bővebben |
3. A kis Rendőröket valójában l...Ha belegondolok, hogy parancsra hány jogsértést követtem el a gyanútlan állampolgárokkal szemben…..akkor nagyon rossz érzés fog el. Azok a bírságok, amelyeket én róttam ki, azok valójában egyetlen egyszer sem voltak jogszerűek. 2013 februárjában kaptunk egy igazi "diktátort", akit csak az érdekelt, hogy minél több bírságot szabjunk ki….. Bővebben |
4. Svájcban kiröhögték Orbánt?A közel tízezres megtekintést elérő, youtube-on terjedő felvétel alapján, a svájci pénzügyminiszter Hans Rudolf Merz röhögő görcsöt kapott Lázár János bejelentésén, aki a svájci bankokban ezermilliárd forint után kutakodik Bővebben |
5. Elegem volt a rendőrségből! ...Fiatal, lelkes pályakezdő. Másfél év után felmondott: „A rendőrségen többszörösen szegték meg a szabályokat, például a fegyveremet a zsebemben kellett hordanom, mert nem adtak hozzá tokot, és többször is a szállásomon kellett tárolnom……” Bővebben |
6. Kérd készpénzben a fizetésedet!Sokan nem tudják, de a munkavállalóknak joguk van készpénzben kérni a fizetésüket. Ráadásul csak a bankok veszítenek ezen, a munkáltatók is megspórolhatják az ötszörösére emelt tranzakciós díjakat. Bővebben |
7. Egy volt büntetőbíró sikkasz...Dr. Pécsi Kálmán ügyvéd bűnszövetségben, különösen nagy értékre elkövetett sikkasztás bűntette gyanúja miatt jelentette fel Orbán Viktor miniszterelnököt és társait. A volt büntetőbíró a feljelentettek ingó és ingatlan vagyonára, illetve pénzintézetnél vezetett bankszámlájára bűnügyi zárlat elrendelését is kezdeményezte Bővebben |
Ezt olvasta már? | |
A VI. kerületi nyomozók 24 órán belül elfogták azt az ír állampolgárságú férfit, akit egy budapesti szórakozóh... | |
Bővebben >> |