. Ma György napja van.
Szocpol, te drága! ...
2013-06-07 05:32:28
Szocpol, te drága! ...

Szocpol, te drága! ...

A szociálpolitikai támogatás - köznyelven szocpol -, az egyik lehetőség, amelyet az állam támogatásként nyújt új, és használt lakás vásárlására is. Az új neve: Otthonteremtési Támogatás. Igen ám, csakhogy olyan feltételekkel biztosítja ezt az állam, amelyeknek nem minden család tud megfelelni.


Azok a családok igényelhetik, akiknek már van gyermekük, de bevállalt gyermekek esetén is adható. A szocpol új lakás vásárlására jogosít, melynek elnyerhető összegét meghatározza a gyermekek száma, a lakás nagysága/négyzetmétere és a lakás energetikai kategóriája.  A gyermekek száma úgy határozza meg az elnyerhető összeg nagyságát, hogy két gyermek megléte 800.000.-Ft-tól felfelé indul, 4, vagy annál több gyermekre adható támogatás pedig akár 2 millió Ft is lehet. A szocpol összegét a bankok minden esetben utólag folyósítják.

 

További feltételek: a házaspár életkora 40 év alatti legyen, akiknek már van legkevesebb 1 gyermeke, de bevállalt gyermek esetén is igényelhetik. Vagy a férj, vagy a feleség rendelkezzen legkevesebb féléves bejelentett munkaviszonnyal. Nem lehet köztartozásuk, melyről a NAV-tól kell igazolást kérniük. Nem rendelkezhetnek saját lakástulajdonnal. Az újonnan építendő, vagy vásárol ingatlannak „B” energia besorolásúnak kell lennie. Mindkét esetben számlabemutatási kötelezettségük van.

 

Tehát, mint látható, már a feltételrendszerrel is megszűrik az igénylők körét. A fél évnél régebb óta tartó munkaviszony a lakosság nagy részének – főként a fiatal házasok körében - csak álom Magyarországon, bár vannak szerencsések, akik rendelkeznek ilyennel.  Ha fiatal házasokról beszélünk, akkor valószínűleg a diákhitel tartozás nyomja a vállaikat, így, mint adósok, szintén kiestek ebből a körből. Köztartozásuk akkor nincs, ha van munkahelyük. Ha ugyanis nincs, és semmiféle szociális ellátásban sem részesül valamelyikük, azonnal, a meg nem fizetett OEP járulék miatt már van is köztartozása, tehát szintén kiesik a körből. Akkor is ennek okán esik ki, ha ő úgy tudja: a munkáltatója bejelentette, viszont ez a valóságban nem történt meg. Sok fiatallal játsszák el ezt a vállalkozók, így, bár munkaviszonyt tud igazolni, de a tudtán kívül mégis van köztartozása. „B” energiabesorolás – nem igazán vannak energiatanúsítvánnyal felszerelve az eladásra kínált lakások. Mivel ez teljesen új szabálynak mondható, még a jogi képviselők körében is vitatott kérdés, hogy e tanúsítványt a vevőnek, vagy az eladónak kell-e finanszíroznia egy adásvételi szerződés esetén.

 

A legszebb feltétel pedig: a bank utólag folyósít, de folyósítás előtt számlát kell tudni bemutatni. Az építési/vásárlási költségeket ugyanis a feltételrendszer szerint számlával kell igazolni. A bekerülési költség legalább 70 százalékáról az igénylő saját nevére kiállított számlákat a hitelintézetnél be kell mutatni. Namármost, ha lakást vásárol az ember, az eladó nem minden esetben képes számlát adni. Viszont: ha előbb meg kell vásárolni azt a lakást, amelyhez igényelni szeretné a fiatal a szocpolt, mert pont annyi (értsd: a szocpol összege) hiányzik a vételárhoz, majd ezután számlát is szerezni valamilyen úton-módon, gordiuszi csomóba kerülnek a fiatalok. Merthogy pontosan a szocpol összegének hiánya miatt nem tudnak lakást vásárolni. Vagy, ha tudnak, akkor nincs szükségünk szocpolra.

 

A harmadik lehetőség, úgy kerül megszerkesztésre az adásvételi szerződés, hogy eleve beletervezik azt: a szocpolt később kapják meg a vásárlók, így később is fizetik meg a vételár fennmaradó részét. Igen ám, csakhogy az eladók többsége azonnal szeretne pénzhez jutni, ha már eladja az ingatlanát, mert általában hitelt törleszt belőle. Ha megvizsgáljuk az ingatlanpiacon eladásra kínált ingatlanokat, közel 100%-ban hitelszerződéssel egybekötve kínálják azokat. Tehát a késleltetett vételár kifizetést nem minden eladó tudja elfogadni.

 

A legelső feltételhez térjünk vissza egy kicsinykét. Már megszületett, vagy vállalt gyermek számának függvényében adható. Egy 60-75 nm-es lakás megvásárlásához 2 gyermeke setén kapnak a fiatalok 800 000 Ft-ot, 2 gyermeknél több létszám esetén ekkora méretű lakáshoz nem jár szocpol, ahhoz nagyobb alapterületű lakást kell megvásárolni. Ez nem rossz feltétel, tekintettel arra, hogy a szocpolért bevállalt gyermekeknek megfelelő méretű és minőségű életteret is tudni kell biztosítani. Csakhogy, a nagyobb alapterületű lakás vételára is pontosan annyival kerül többe, mint amennyivel nagyobb a megvásárolni kívánt lakás alapterülete. 3 gyermek esetén minimum 70-85 nm-es lakás, 4, vagy több gyermek esetén 80,01-95 nm-es lakás megvásárlása van előírva a szocpol támogatás folyósításának feltételeként.

 

Emellett nem elegendő csak a fenti feltételeknek megfelelni az igényléshez. Ehhez szükséges még az is, hogy a fiatalok vagy házasok legyenek, vagy pedig be legyenek jegyeztetve az élettársak nyilvántartásába. Nyilatkozattal kell igazolni a közös háztartásban élést, valamint élettársak esetében ennek időtartamát. A területileg illetékes egészségbiztosítási pénztártól igazolást kell kérni a legalább 180 napja – legfeljebb 15 nap megszakítással – folyamatosan fennálló tb-jogviszonyról. A NAV által kiállított igazolással kell igazolni, hogy az igénylőnek nincs köztartozása. Ezek az igazolások nem lehetnek 15 napnál régebbiek. Megelőlegező Lakásépítési támogatás igénylése (legfeljebb 2 gyermek vállalása) esetén igazolást kell kérni az Államkincstártól, miszerint az igénylő lakásépítési kedvezményt megelőlegező kölcsönszerződéssel nem rendelkezik. Szükség lesz még az értékbecslés eredményére, vásárlás esetén az adásvételi szerződésre és az energetikai tanúsítványra (legalább B minősítési osztályról), építés esetén pedig az építési engedélyre valamint az energetikai számításra.

 

Hogy mindezeket az igazolásokat megszerezni mennyibe fognak kerülni a fiataloknak, arról becslések nem születtek a program kitalálásakor.

További feltételek megértéséhez már jogi képviselőt szükséges igénybe venniük: az igénylőnek, házastársának, élettársának, kiskorú gyermekének, valamint a vele együtt költöző családtagjának lakástulajdona, állandó lakáshasználati joga nem lehet. Ez alól vannak kivételek: kaphat szocpolt a család akkor, ha legfeljebb 50 százalékos tulajdonrészük van egy olyan lakásban, amely tulajdonközösség megszüntetése vagy öröklés útján került a birtokukba. Akkor is járhat a szocpol, ha ugyan van a családnak ingatlana, de az több mint két éve öröklés vagy ajándékozás jogcímén haszonélvezettel terhelten került a tulajdonukba és a haszonélvező bent lakik. – tehát mindez csak egy ügyvéd számára követhető, egy úgymond „jogtudatlan átlag állampolgár” számára követhetetlen a kiírt feltételrendszer.

 

Még további feltétel az is, hogy lakásvásárlás esetén a szocpol akkor igényelhető, ha az eladó az igénylőnek nem közeli hozzátartozója (vagyis nem házastársa, egyeneságbeli rokona, örökbefogadott, mostoha- és neveltgyermeke, örökbefogadó-, a mostoha- és a nevelőszülője, valamint testvére) és nem élettársa. Akinek pedig már van lakása, annak azt előbb el kell adnia ahhoz, hogy új lakásának magvásárlásához vagy építéséhez támogatást vehessen igénybe. A hitelintézetek ugyanis addig nem is folyósítják a támogatást, amíg a jogosult el nem adja meglévő lakástulajdonát. 

 

Fontos tudni, hogy csak a saját méltányolható lakásigény kielégítéséhez igényelhető támogatás . A lakásigény akkor méltányolható, ha az egy főre jutó lakószobák száma megfelel a jogszabályi előírásoknak, és a telekárat nem tartalmazó építési költség, illetve vételi ár nem haladja meg az ugyanolyan szobaszámú lakásoknak a regionális fejlesztésért és felzárkóztatásért felelős tárca nélküli miniszter által a Magyar Közlönyben közzétett építési átlagköltségét.

 

Talán a feltételrendszer túlbonyolítottsága és túlszabályozása semmi más célt nem szolgál, mint azt, hogy a fiatalokat úgy kergessék bele hitelbe, amit ők úgy neveznek: „megelőlegző kölcsön”, mint szüleiket a most sorozatban bedőlő devizahitel konstrukciókba.

 

A kedvezményre jogosító egyéb feltételek teljesítése esetében a gyermektelen fiatal házaspár két születendő gyermek, egygyermekes fiatal házaspár további egy születendő gyermek vállalása esetén hitelintézet útján – a hitelintézet által megfelelőnek minősített ingatlanfedezet biztosítása esetén – jogosult a megelőlegező kölcsön igénybevételére (megelőlegező kölcsön). A gyermekvállalás teljesítésére vonatkozó határidő, egyben a megelőlegezés időtartama: egy gyermek esetén négy év, két gyermek esetében nyolc év. A gyermek(ek) vállalt határidőig történő igazolt megszületése esetén a megelőlegező kölcsönnek a kedvezmény összegével megegyező részét az állam a hitelintézet részére közvetlenül megfizeti (ezzel az igénylő házaspár a kedvezményt igénybe vevőnek minősül). A vállalt gyermek(ek) megszületéséig, de legfeljebb az erre vonatkozó határidő lejártáig az igénylő házaspárt a megelőlegező kölcsönre vonatkozó szerződés alapján fizetési kötelezettség – kivéve az igénylő házaspár által kezdeményezett szerződésmódosítással összefüggő költségeket – nem terheli.

 

A vállalt gyermek megszületésére vonatkozó határidőt lakás vásárlása esetén az adásvételi szerződés megkötésének időpontjától, lakás építésénél a használatbavételi engedély kiadásának napjától kell számítani (az igénylő házaspár köteles a használatbavételi engedélyt annak kiadását követő 15 napon belül a folyósító hitelintézetnek bemutatni). A gyermekvállalásra vonatkozó határidőt a terhesség időszakára egyszer meg lehet hosszabbítani, ha az igénylő házaspár a terhességet orvosi bizonyítvánnyal a vállalási határidő lejártáig a folyósító hitelintézetnek igazolja.

 

Amennyiben az igénylő házaspár gyermekvállalását nem vagy csak részben teljesíti, úgy a megelőlegező kölcsön meg nem született gyermekre eső részét köteles – a gyermekvállalási határidő leteltét követő hónap első napjától kezdődően, a futamidő végéig – a hitelintézet részére visszafizetni. Az igénylő házaspár köteles az állam részére – a folyósító hitelintézet útján – részletekben megfizetni a megelőlegező kölcsön meg nem született gyermekre eső összege után az állam által a megelőlegezés időtartama alatt a hitelintézet számára korábban megfizetett teljes összegnek a kiegészítő kamattámogatással csökkentett részét.

 

Korlátozást jelent, hogy amennyiben a támogatásra jogosult adós a kedvezményt a lakásra vonatkozó adásvételi szerződés megkötését követő 120. nap, vagy építés esetén a használatbavételi engedély kiadása után igényli, akkor a kedvezményt csak új lakás felépítésére vagy vásárlására nyújtott, és a születés időpontjában meglévő kölcsönből még fennálló tartozás csökkentésére használhatja fel. A jelzáloglevéllel finanszírozott hitelek kamattámogatása, illetve a kiegészítő kamattámogatás esetében a gyermek születésének időpontjáig esedékessé vált és az adós terhére elszámolt szerződéses kamatoknak a kedvezményre jutó összegét is jóvá kell írni. Amennyiben az újabb gyermek megszületésére és az igénylésre az adásvételi szerződés aláírását követő 120 napon belül vagy – építés esetén – a használatbavételi engedély kiadása előtt kerül sor, az adós a kedvezmény összegét akár az építési költség (vételár) megfizetésére is felhasználhatja.

 

Végül, de nem utolsósorban: a célok meghatározásakor, a jogalkotó szerint a következő célra is igényelhető szocpol: olyan építési munkákra, amelyek eredményeképpen 50%-ot elérő arányban az igénylő tulajdonában lévő lakása, a lakás hasznos alapterületének növelésével legalább egy lakószobával bővül. Ha kicsit fentebb lapozunk, és visszaolvassuk, az igénylés feltétele pedig az, hogy az igénylő nevén NEM LEHET lakástulajdon.

 

A jogalkotó a saját farkába harapott ezzel az „állami támogatásként” aposztrofált, a valóságban pedig csak baby-boom-ra gerjesztő, és kölcsönfelvevésre hajlamosító ajánlatával.

 

Egy élet- és pályakezdő fiatal számára – talán, a fentiek alapján már nyilvánvalóvá válhatott – ez az állami támogatási forma ebben a feltételrendszerben szinte igénybevehetetlen, mert a hozzájutás és a teljesítés feltételei követhetetlenek, nem számíthatóak ki előre a kockázatok, ezáltal nem tervezhető kiadással keserítik meg a nemrég még boldogságban összekötött életüket.

 

 

Doody

 

További híreink
A bántalmazott nép és a kritikát nem tűrő remény
Demokratának lenni, azt jelenti, hogy megengedjük magunknak és másoknak is azt, hogy kérdései, sőt kételyei legyenek – Perintfalvi Rita FB-jegyzete.
2024-04-21 10:22:49, Hírek, Fókuszban Bővebben
Balog Zoltánt saját hittársai jelentették fel a zsinati bíróságon
A Magyarországi Református Egyház tíz tagja feljelenti Balog Zoltán püspököt a zsinati bíróságon – tudta meg az RTL Híradó Vargha Anikó egykori kántortól.
2024-04-18 17:49:43, Hírek, Fókuszban Bővebben
Magyar Péter a Varga Judit-interjúról
Épp csak a kegyelmi botrányról és a kormánytagokat érintő korrupciós bűnügyről nem volt szó – reagált Magyar Péter a volt feleségével, a volt igazságügyi miniszter Varga ...
2024-03-28 21:01:25, Hírek, Fókuszban Bővebben

Hozzászólások

Oldal tetejére
Ezt olvasta már?
Amennyiben most készülsz belekezdeni a fogyókúrádba, felhívjuk figyelmedet, hogy csak óvatosan olvass tovább...
Bővebben >>