|
|
|
Tweet |
|
|
|
Ha olyan betegsége van, amelyből meggyógyítani nem tudják, hogy ne szenvedjen, és méltósággal haljon meg, a lovakat lelövik. A méltósággal elhalálozás jogát az emberek vonatkozásában elutasítják, és kifejezetten megtiltják. Mégpedig a keresztények. A keresztények - elméletileg - irgalmasak és kegyelmesek. De nem ezek a képviselők. Ebben az esetben őt már szondával táplálják, irtóztató fájdalmai vannak. ... Már csak meghalni szeretne, addig, amíg a bőréből (és a tükörképéből) marad még valami. ...
Az ilyen nagybetegnek fájdalmak, és idegenek között kell meghalnia. Nem azért, mert rossz ember volt, hanem mert amikor kérte (mert még öntudatánál volt) nem hagyták méltósággal meghalni. ... „keresztényi könyörületből”. ...
Az eutanázia jelentése: a gyógyíthatatlan beteg halálának a beleegyezésével történő aktív, vagy passzív meggyorsítása, illetve a páciens által szükségtelennek tartott orvosi beavatkozásról való tudatos lemondás. Az embernek nemcsak az élethez van joga, hanem a halálához is, mégpedig az emberhez méltó halálhoz való jogról beszélünk ebben az esetben.
„A Kereszténydemokrata Néppárt (KDNP) az eutanázia aktív és passzív formáját egyaránt elutasítja, törvényellenesnek tartja, és a parlamentben soha nem fog ilyen jogszabályt megszavazni” - jelentette ki Nagy Kálmán országgyűlési képviselő hétfői budapesti sajtótájékoztatóján. A Biblia viszont azt mondja: „Mikor pedig látta a sokaságot, könyörületességre indult rajtuk, mert el voltak gyötörve és szétszórva, mint a pásztor nélkül való juhok.” (Mt. 9,36) A bibliamagyarázatok szerint a könyörületesség mély sóvárgás, vágy arra, hogy az emberek szükségeit betöltse. Sokkal erősebb érzés, mint az együttérzés, amely tehetetlenül ül, és sajnálkozik rajtuk. A könyörületesség tenni is akar valamit értük. A könyörületesség indítja Istent a cselekvésre, és Jézus élete a földön pontosan ezt mutatja be. Jézus egész szolgálatát ez irányította.
János Nagyevangéliuma 7. a következőket tanítja: „A könyörületesség: amely magában rejti a szelídséget, az aggodalmaskodást, a szorgalmat, a szeretet tevékenységét, az adakozást, az áldozatosságot is. Az Úr azért kötötte tehát szívetekre, mindenek előtt, az Isten és felebarátod iránti szeretetet, és azért mondotta: legyetek könyörületesek, mint a ti Atyátok a mennyben, s legyetek szelídek és alázatosak, mint amilyen szelíd és alázatos vagyok én is, szívem egész mélyéből!” Akinek joga van élni, joga van meghalni is. Ahogyan megválaszthatom, hogyan és miként szeretném leélni az életem, ugyanúgy megválaszthatom, hogyan és miként szeretném befejezni az életem. E kérdés megválaszolásának mindenkinek egyéni elhatározásán alapulónak kell lennie, nem szabad megengedni azt, hogy ebből politikai, vagy vallási kérdést generáljanak egyesek. Ez a kérdés egy emberi társadalomban nem kerülhetne a parlament elé, hiszen az önrendelkezés joga mindenkinek az alapvető emberi jogai közé tartozik - ám ezt a mi keresztény képviselőink nem adják meg nekik. ...
Bitó László orvosprofesszor, író szerint: „Miként életünkben, úgy halálunkban is kell, legyen választásunk. Kétfajta halál van. A türelmetlen, amely életünk delén is ránk törhet, ám legyőzhető, és további évtizedek állnak még előttünk. A türelmes halál pedig életünk végén vár ránk. Lényegesnek tartom, hogy bizonyos kor elérése után szóba hozzuk a témát. Hetvenötödik születésnapomon meglepetésre én magam is arról beszéltem, hogy életünk utolsó szakaszának egyetlen nagy feladata – s ezzel foglalkozik az eutélia – emberhez méltón meghalni. Az emberek 70-80%-a az eutanázia mellett van, de ezt az orvos nem végezheti, mivel nem erre esküdött fel. Ezért lennének fontosak az úgynevezett átsegítők, illetve az ilyen jellegű intézmények, a haldokló pedig önrendelkezési joga szerint kéne, hogy megválaszthassa: hospice ellátásban részesüljön a végső pillanatig, vagy kérhessük azt embertársainktól, hogy segítsenek meghalni.”
Doody |
|
|
|