A szocializmus Forma 1-es istállója |
2014-07-27 14:25:40 |
Amit már kitakarítottak sőt, az alábbi járművek mára – amennyiben fellelhetőek – vagy édes-bús nosztalgiával vagy az egzotikum rácsodálkozásával dédelgetett jószágai a gazdának – pedig valaha az egész Magyar Népköztársaság ezekért imádkozott. A keleti blokk közlekedését meghatározó tíz autótípust mutatjuk be okulásul, mennyire felszabadító is az állam vezérelte piacgazdaság.
1. Lada 2101-2107
A klasszikus Ladák szédítő végeredménye: 1970-2012 között 17 572 000 darabot gyártottak a 2101 egyenes ági leszármazottaiból! Csak a 2101-est nézve is tekintélyes óriási mennyiségről van szó, ebből 4 847 000 darabot gyártottak,így lett a legnépszerűbb autó a szocializmusból.
2. Fiat 126p Termelést tekintve a Trabanton is túltesz, 3 318 674 készült Lengyelországban, plusz még 1,3 millió az olaszoknál.
3. Trabant 600/601
Az olcsó, mára legendás, 26 lóerős, kétütemű motorral pöfögő keletnémet kisautó 2 774 821 példányban hagyta el a zwickaui gyárépületet.
4. Dacia 1300/1310
1969-2004 között kisebb módosításokkal folyamatosan gyártották.1 959 730 darabot gyártottak le Mioveniben. Az autó a szedán és a kombi változat mellett pick-up változatban is elérhető volt.
5. Škoda 105/120
Erről a modellcsaládról még élénk emlékek élnek és a körülményekhez képest komoly sikernek számít, hogy a 105-ösből 839 811, a 120-asból 1 068 189 darabot gyártottak Csehországban (pontosabban Csehszlovákiában).
6. Zastava 311
Az 1971-2008 között gyártott típus még mindig nagyon népszerű a balkáni államokban. Összesen 1 273 532 darabot gyártottak belőle és az autót 1116 cm3-es 55 LE-s motor hajtotta, 140 km/h végsebességgel.
7. Škoda 100/110
1969-től egészen 1977-ig gyártották a gömbölyű formával hódító faros Škodát, 1 079 708 autó készült különféle verziókban.
8. ZAZ 968M
A legolcsóbb, és sokak véleménye szerint a legszörnyűbb szovjet autó. Nincs pontos adat a gyártási darabszámra vonatkozóan, de 1976-ban már elérték az egymilliót és naponta 600 darabot ontott magából a Zaporozsec gyár.
9.Volga M21
A szovjet autóipar egykori csúcsterméke, ami a tervgazdálkodásnak megfelelően nem a széles tömegeket célozta meg. Ennek ellenére azért sikerült 638 875 darabot legyártani csak az M21-es típusból.
10. Moszkvics 412
Pontos gyártási darabszám híján került az utolsó helyre, de jelentősége miatt kihagyhatatlan a típus.
+1 – Wartburg 1000/353
Az 1966-ban megjelent Wartburg 1000 szögletes karosszériájával új korszakot nyitott, ami egészen 1991-ig tartott. Az utolsó kétütemű kivitel 1988-ban készült el, így 1 224 662 darab 353-as gurult ki a gyárkapun.
(forrás: erdekesvilag) |