Budapest közlekedése káosz
2013-11-14 05:08:26

Budapest közlekedése káosz

A főpolgármester nyílt levele Vitézy Dávidnak:


Tisztelt Vezérigazgató Úr!

 

Hosszabb ideje jelzem már, hogy a BKK vezetésének közlekedésszervezési szemléletével nem tudok maradéktalanul egyetérteni.

 

Az autóforgalom csökkentése érdekében egyre nagyobb területre kiterjedő tiltásokat, csillapításokat vezettek be anélkül, hogy a rég esedékes és 2010-ig elhanyagolt kapacitás növelő intézkedések befejeződtek volna.

 

A problémákat fokozta az autóbuszsávok számának igen gyors növekedése, minden esetben a közúti közlekedés rovására, nem ritkán viszonylag kis mértékű közösségi előny érdekében nagyarányú közúti zavart okozva. A közúti forgalom indokolatlan ütemben, és kielégítő feltételek híján szorul vissza. Mindezt a negatív hatást tovább növeli a jelzőlámpa programok érthetetlen "összehangolása" (piros hullámok). A beindított felújítások organizációját nem kívánom erősen hangsúlyozni, mert azok javarészt korábbi időszak előkészítő munkájának (2010 előtt) hiányosságaiból fakadnak, jóllehet a jövőben kerülendő több budapesti híd egyidejű részleges lezárása.

 

A főváros közlekedési infrastruktúrája kétségtelenül 20-30 éves lemaradásban van a fejlett Nyugat-európai városokhoz viszonyítva. Ezért a BKK nem teheti ugyanazokat a lépéseket, mint ma ezek a városok, mert bizonyos köztes lépéseket nem lehet kihagyni. Mostanában markáns kritikákat fogalmaznak meg a város közúti közlekedésével kapcsolatban, és nem minden alap nélkül. A közúti közlekedés romlása negatívan befolyásolja a közhangulatot.

 

Ezért Budapest főpolgármestereként felkérem Önt az alábbi javító intézkedések sürgős megtételére. A végrehajtásról folyamatos tájékoztatást kérek.

 

1.A közlekedési ágazatok mindegyikének érdekeit arányosan kell figyelembe venni, s bár megtartható a közösségi közlekedés viszonylagos prioritása, de az autós közlekedés indokolatlan ütemű és mértékű visszaszorítását meg kell szüntetni.

2.  Jelentős hatást kell elérni a jelzőlámpa programok következetes újratervezésével és programozásával, mert nyilvánvaló, hogy korábban (1994 előtt) még jól működő rendszereket vertek szét.
3.  Felül kell vizsgálni és meg kell szüntetni néhány indokolatlan, vagy nagy közúti hátrányt jelentő buszsávot.
4.  Forgalomtechnikai szempontból átgondoltabban kell fejleszteni a kerékpársávokat.

5.  A Nagykörút közúti átbocsátó képességét növelni kell (főként az Árpád híd korlátozásának idejére), illetve a fonódó villamos elkészültéig a 90 másodperces fázisidő visszaállításával.

6.  Növelni kell a Szent István körút › Váci út zöld időt, akár a Váci út › Teréz körút letiltásával, melyet például a Podmaniczky út - Bajcsy Zsilinszky út balos kapcsolat megadásával lehetne pótolni.
7.  Le lehetne tiltani a BAH csomópont 3. fázisát, így a közlekedési főirányokban növelhető a zöldidő.
8.  Megszüntethető a Hegyalja úti autóbuszsáv a Sánc utca és a Krisztina körút között.
9.  Felfüggeszthető a Budaörsi úti buszsáv használata.

10. Lehetővé tehető az Árpád fejedelem úti buszsáv használata a Komjáditól az Üstökös utcába indulók számára.

11. Sürgősen javítani kell a Bécsi út lámpa hangolásait. Most a Vörösvári úttól kifelé rendszerint "piroshullám" van.

12. Hasonló a helyzet a csepeli gerincúton.

13.A Máriaremetei út – Hidegkúti út kereszteződésben csúcsidőn kívül teljesen rossz a lámpák programozása.
14. Az 5-ös busz a Pasaréti úti végállomáson nem fér el a megállóhelyen, így a körforgalom nem tud működni. Megfontolandó, indokolt-e a budai oldalon a csuklós járat.

15. Az Alkotás utcában a metró átadása után meg kell szüntetni az autóbuszsávot.

16. Ésszerű a Szent István körút › rakpart kapcsolat megadása a Jászai Mari téren.

17. A Kútvölgyi úton a Széll Kálmán tér irányába teljesen felesleges a buszsáv, mert a busz kétszer is kénytelen átsorolni a másik sávba.

18. Folyamatosan kell felügyelni az Erzsébet hidat érintő és az Árpád hídi felújítási munkákat.

19. Az 1-es villamos felújítása eléri majd a Rákóczi híd térségét is. A munkát úgy kell ütemezni, hogy addigra az Árpád híd forgalma zavartalan legyen, nehogy újra megjelenjék a "két híd" effektus.
20. Felül kell vizsgálni, hogy a 4-es metró üzembe helyezése következtében milyen jelentős változások szükségesek a fővárosi forgalomszervezés egészében.

 

 

Tarlós István főpolgármester - MTI