|
|
|
Tweet |
|
|
|
Az egyik legfrissebb ilyen támadássorozat elkövetőit január végén fogták el. A gyanúsítottak - egy nemzetközi bűnszervezet tagjaiként - 2014 júniusa óta több budapesti bankjegykiadó automatára, azaz ATM-re is adatrögzítő eszközöket szereltek, amelyekkel bankkártya-adatokat szereztek meg. Az így kapott információk alapján társaik az Egyesült Államokban, Dél-Amerikában, illetve a Távol-Keleten hamis bankkártyákkal vettek fel készpénzt. A bűncselekménnyel okozott anyagi kár több tízmillió forint – figyelmeztet a penzcentrum.hu.
A bűnelkövetés módja és a lefoglalt eszköz arra utal, hogy a csalók úgynevezett klónozásos technikával dolgozhattak, azaz az adatokat bankjegykiadó automaták használatakor, egy illegális adatszerző eszközzel szerezhették meg, a klónozott kártyákat pedig vásárláskor, készpénzfelvételkor használták fel egy távoli országban.
A csalás különleges veszélye, hogy a kártyabirtokos zsebében végig ott az eredeti kártyája és mit sem sejt arról, hogy közben mások a számláját használják. A bankok alapvetően sokat tesznek annak érdekében, hogy olyan ellenlépéseket alakítsanak ki, hogy az ilyen csalásokat nagyban megnehezítsék, illetve ellehetetlenítsék. A bankok monitor rendszere és az ügyfeleknek küldött SMS ugyanakkor általában rövid idő alatt kiszűrik ezeket a tranzakciókat.
Hogyan védekezhetünk?
A klónozásos kártyacsalásnál fontos ellenszer a napi limit beállítása, illetve az SMS-értesítés, amely tudatja, ha olyan tranzakciót hajtottak végre, amelyet nem a kártya birtokosa kezdeményezett. A napi limit beállításánál javasolt egy alacsonyabb összeget megadni, és csak nagyobb vásárlások/készpénzfelvétel idején (akár mobilbankunk segítségével) ideiglenesen megemelni a limitet. Ha olyan pénzmozgást tapasztalunk, amit nem mi kezdeményeztünk, azonnal hívjuk fel bankunk ügyfélszolgálatát, és érdeklődjünk arról is, szükséges-e rendőrségi feljelentést tennünk.
Készpénzfelvétel előtt ellenőrizzük, hogy az ATM pénzkiadó nyílásán nincs-e ragasztásra, átalakításra utaló nyom, illetve nem találunk-e szokatlan, oda nem illő tárgyat vagy rongálás nyomait az automatán. Ha a tranzakció során kártyánk megsérül, vagy az ATM nem adja ki, hívjuk a bank telefonos ügyfélszolgálatát, és azonnal blokkoltassuk bankkártyánkat.
|
|
|
|